Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra Tyskland til Røyken

Annonse fra Røyken kommune

Sigurd trengte større lokaler og endte opp i Røyken. Med på lasset ble tyske Marcus - og hele hans familie.

Røyken kommune

- Har 22.145 innbyggere, og er en av kommunene i Norge som vokser mest

- Godt tilrettelagt for nyebolig- og næringsarealer, infrastruktur, moderne skoler og ny svømmehall

- Kjent for lang kystlinje, sjarmerende tettsteder, vakre turområder og rikt kulturliv

- Ligger nær Oslo, E18 og ikke minst RV 23

- Spikkestadbanen har to stopp i Røyken, og det er god  bussforbindelse mot Drammen og Oslo, samt hurtigbåt til hovedstaden fra Oslo

- Hovedmålet i næringsplanen er at Røyken innen 2020 skal være landets mest fremgangsrike kommune, målt i antall nyetableringer og vekst i eksisterende næringer 

- I kommuneplanens arealdel er det lagt inn over 1,8 millioner kvadratmeter med næringsarealer

Fra 1.1.2020 blir kommunene Asker, Røyken og Hurum slått sammen til en stor kommune og en ny og spenstig arbeidsregion tar form. 

Vil du etablere bedrift eller flytte til Røyken? Ta kontakt med næringssjef Asbjørn Flo på e-post: asbjorn.flo@rkn.no

Marcus var langt fra fornøyd med tingenes tilstand i Tyskland. Arbeidsmiljøet hos digitaltrykkeriet han jobbet for var dårlig, og arbeidspresset stort. En kollega av han fant seg jobb i Norge, og brakte dermed Marcus på samme tanke.

 – Jeg brukte Gule Sider for å finne ut hvilke bedrifter i Norge som kunne passe. Megaprint hadde de samme maskinene som jeg var vant til å jobbe med. To måneder etter jeg sendte CVen min, satt jeg på flyet til Norge, smiler Marcus på flytende norsk men med klar, tysk aksent.

På flyttefot

Det var imidlertid ikke bare Marcus som hadde flytteplaner. Sigurd Hammerstad etablerte i 1994 Megaprint i Oslo, som den første bedriften til å satse på digitaltrykk av storformater. For ti år siden så de behovet for større lokaler og begynte letingen etter et nytt tilholdssted.

Sigurd og hans kolleger vurderte et vidt område rundt Oslo, og så lenge på Gardermoen som attraktivt. Etterhvert kom imidlertid Hurum og Røyken opp som et alternativ.

Sigurd er svært fornøyd med å ha Megaprint i Røyken

I 2006 kjøpte Sigurd Øvre Gjerdal gård, sør for Hyggen i Røyken kommune. Det bidro naturlig nok til at Sigurd ble kjent i nærmiljøet, og tanken på å flytte Megaprint til Røyken vokste seg sterkere.

– Den tidligere ordføreren i Røyken minnet meg på at man med en times kjøring fra Røyken dekker området hvor det bor flest mennesker i hele Norge. Både kommunen og næringsrådet la svært godt til rette for oss, og vi har blitt veldig godt tatt imot også av lokalbefolkningen.

I mars 2011 tok var flyttingen et faktum, og Sigurd ser seg ikke tilbake:

– For oss var det lettere å vokse her i Røyken enn det ville vært i stor-Oslo, smiler Sigurd. 

Sigurd ga oss en fantastisk start i Norge

Marcus

Fikk med familien

Tilbake i Tyskland satt kone og en tre år gammel datter. Paret separerte seg før Marcus reiste til Norge, men i 2010 bestemte de seg for å satse på hverandre på nytt. I frykt for at kona Nicole ikke ville få seg jobb i Norge, forberedte Marcus seg på retur til Tyskland.

– Da jeg fortalte Megaprint om planene, sa de: Gi oss en time, sier Marcus.

Det var så lang tid bedriften trengte på å finne en jobb til Nicole i Megaprint, men Sigurd stoppet ikke der. Han tok med seg Marcus til gården han eide i Røyken, og tilbød familien å flytte inn.

– Det var et tilbud vi ikke kunne si nei til. Å bli sett av arbeidsgiver på denne måten gjør at vi føler oss verdifulle. Og vi er ikke de eneste, mange andre har blitt hjulpet på samme måte av Sigurd, sier en tydelig fornøyd Marcus som startet i firmaet som printoperatør, men som for fire år siden ble produksjonssjef.

Ekteparet Wawer trives godt på samme arbeidsplass.

Brå overgang

Forberedelsene til å flytte var tunge for Nicole. Marcus jobbet fortsatt i Norge, mens hun ble alene med pakkingen. 

– Jeg gråt for hver pappeske jeg pakket ned. Det var jo ikke til et annet sted i Tyskland vi skulle flytte, vil skulle tross alt til et helt annet land, sier Nicole. 

Også de første månedene i Norge ble utfordrende. Den da fem år gamle datteren Norea likte seg ikke i en barnehage der hun ikke forstod språket. 

– Etter tre måneder var det oss hun syntes snakket rart, så heldigvis gikk tilpasningen fort, sier Nicole. For henne var det også en bonus at hun kunne være i barnehagen for å gjøre Noreas hverdag enklere - samt lære seg norsk.

Se video av hva ekteparet lærte sg på norskkurs i Tyskland: 

Dette lærte Nicole og Marcus på norskkurs

Stortrives i Røyken

For noen år siden skaffet familien sin egen bolig i Hyggen og stortrives med både Røyken, jobben og livet.

– Vi har en kjempefin utsikt over Drammensfjorden, gode naboer, og en veldig, veldig bra skole, smiler Marcus. 

De har blitt kjent med andre gjennom skolen, og fritidsaktiviteter Norea er med på. Marcus likte særlig godt speideren: 

– Vi ble satt til å gjøre ulike oppgaver sammen med andre foreldre. Faktisk savner jeg speideren litt, nå som Norea heller vil danse hip hop. Det får hun ikke meg med på, avslutter Marcus

Redaksjonen i Røyken og Hurums Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet