Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Alltid beredt for innbyggerne i Røyken kommune

Annonse fra Røyken brann og redning

De rykker ut til branner og ulykker, passer på at skoler, barnehager og sykehjem er brannsikre og har dessuten egen alarm- og vektertjenester.

Når alarmen går, tar det kun 60 sekunder før mannskapene i Røyken brann og redning er på plass i brannbilene. I tillegg til den tradisjonelle beredskapsavdelingen, har Røyken brann og redning en forebyggende avdeling og en boligalarmavdeling.

Stor spennvidde

Tom Folvik er varabrannsjef og leder for forebyggende avdeling i Røyken brann og redning. Han forteller ivrig om hva de tre avdelingene holder på med.

- Beredskapsavdelingen slukker branner, rykker ut til ulykker og hjelper mennesker som er i nød på en eller annen måte. Rett og slett det folk trenger bistand til.

Forebyggende avdeling har som oppgave å forebygge at branner oppstår. 

- Vi fører kontroll og tilsyn med sykehjem, skoler, barnehager, andre institusjoner, bedrifter, veitunneler – i tillegg til kursvirksomhet, øvelser og andre kampanjer, forteller Tom Folvik.

Den tredje avdelingen jobber med boligalarmer.

- Boligalarmavdelingen selger og monterer boligalarmer både til privatkunder og bedriftskunder. Vi er de eneste vekterne som er stasjonert i Røyken kommune. Når det går en brannalarm i boligen, så kommer det en brannbil med et mannskap på fire personer – og ikke en vekter som kommer alene. Alle som jobber i Røyken brannvesen er godkjente vektere, informerer varabrannsjefen.

Husk røykvarslere og slukkeutstyr

Det har kommet en ny forskrift som gir klare instrukser om hvor mange røykvarslere det skal være i boligen.

- Det skal være røykvarslere i alle etasjer. Røykvarslerne skal ha en såpass høy lyd at det er 60 desibel på alle rom med dørene lukket. I tillegg er det påbudt med slukkeutstyr i alle boliger. Vi anbefaler å ha slukkeutstyr i nærheten av kjøkkenet – fordi mange branner starter her. I tillegg kan det være lurt å ha slukkeutstyr på soverommet. Da har du utstyret for hånden med en gang dersom du blir vekket av røykvarsleren, anbefaler Tom Folvik.

Dersom det skulle oppstå en liten brann på kjøkkenet, så er det veldig fint å ha slukkeutstyret i nærheten.

- Rask reaksjon med slukkeutstyr er viktig. De fleste branner er veldig små i begynnelsen. Bare husk regelen: Ikke bruk vann mot fett. Det vil lage en eksplosjonsartet brann, advarer varabrannsjefen.

OBS: Ikke vask om natten!

Det er mange boligbranner i Norge i løpet av et år. 50 prosent av brannene i Norge har en elektrisk årsak, enten det er feil på det elektriske utstyret, eller feil bruk av utstyret.

- Vi anbefaler helt klart å ikke bruke vaskemaskinen, tørketrommelen og oppvaskmaskinen på natten – eller når man forlater huset. Vær også forsiktig med å overbelaste det elektriske anlegget, og utstrakt bruk av skjøteledninger øker risikoen for brann, advarer brannmannen.

Mobiltelefoner og nettbrett bør heller ikke lades om natten.

Etterstram skrusikringer

De elektriske anleggene i norske hus blir bare bedre og bedre, men det er fortsatt mange som har gamle skrusikringer i huset. Her kommer et tips til disse huseierne:

- Vi anbefaler at dere etterstrammer sikringene minst en gang i året. Når det er stor belastning på anlegget, så utvider metallet i sikringsfestet seg. Når forbruker minker, så synker temperaturen i metallet, og det kan føre til at sikringene løsner. Så ta en runde og kjenn på sikringene, anbefaler Tom Folvik.

Brenner det? Avtal møtested!

Det er veldig smart å ta en samtale med familien for å avtale et felles møtested ute, dersom en brann skulle oppstå.

- Brenner det, og man er nødt til å komme seg raskt ut av huset, så er det veldig smart at alle i familien har avtalt et felles møtepunkt ute. På den måten unngår man å bruke tid på å lete etter hverandre. Noen kan til og med finne på å gå inn i huset igjen for å sjekke at alle har kommet seg ut. Hvis alle kommer ut til møteplassen, så får man raskt oversikt om alle har kommet seg ut, forteller varabrannsjef Tom Folvik i Røyken brann og redning.

Mannskap fra Røyken brann og redning.
Redaksjonen i Røyken og Hurums Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet