Gå til sidens hovedinnhold

– Sommeren er over, og godværet har gjort at flere kapteiner har blitt til sjørøvere

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Forleden dag leste jeg nemlig i Røyken og Hurum Avis at politiet i Asker i fjor logget 17 straffesaker i forbindelse med bruk av fritidsbåter og scootere – antall straffesaker så langt i år er 28. Det bekymrer meg.

Hvorfor? Jo, fordi majoriteten av sakene dreier seg om fyllekjøring i båt.

«Hovedtyngden av sakene gjelder kjøring i påvirket tilstand, da for det meste alkohol. I tillegg har det vært enkelte saker der bruk av andre rusmidler har vært avdekket». Ordene tilhører Kurt Alfred Springer, avsnittsleder i lokal etterforskning i Asker-politiet, og han viser til at det er menn mellom 35 og 50 år som står for majoriteten av straffesakene.

Selv om dette bekymrer meg, er jeg ikke veldig overrasket da promillegrensen til sjøs er 0,8. Realiteten er nemlig at den norske promillegrensen for førere av fritidsbåter er blant de høyeste i hele Europa. Dette til tross for at vi har en vanskelig kyst med skjær, øyer og holmer som gjør det ekstra utfordrende å navigere trygt.

Svekket syn, langsomme reflekser, dårligere reaksjonstid og koordinasjon. Dette er kjennetegn på 0,8 i promille – og etter loven er det helt greit å kjøre båt med slike indikasjoner. Og med det blir resultatet at folk mister oversikt over promillenivået og tillater seg litt ekstra alkohol.

Noe som dødstallene også bekrefter: 20 personer mistet livet på sjøen i fjor – halvparten av de var ruspåvirket. Flere av de som mistet livet hadde en promille mellom 1,1 og 3.

En studie fra Idland (2016) viser at 44 prosent av de som druknet fra fritidsbåt i perioden 2001–2012 var ruspåvirket, og av disse var det kun fire prosent som brukte flytevest.

For å gjøre det tryggere for deg og meg å ferdes på sjøen, har MA–Rusfri Trafikk over mange år jobbet for å redusere promillegrensen til sjøs, dette håper vi kan bli en realitet etter valget.

Skal straffesakene, ulykkene og dødsfallene ned, må promillegrensen ned.

Kommentarer til denne saken