Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Tunge aktører som Jernbaneverket og Statens vegvesen har vesentlig innsigelse. En lang rekke andre store og små aktører har også innsigelse. Problemet ligger i topografien med bakker og skråninger og trange forhold forbi Røyken stasjon som gjør bygging og utvikling i dette området nærmest umulig.
Forslaget med å stenge Spikkestadveien gjennom sentrum for privatbiler vil medføre en trafikkøkning på Bråsetveien forbi sykehjem og legevakt med ca. 3000–5000 biler i døgnet iberegnet godkjent bygging av Heggum-Jaksland som har sin innkjøring ved sykehjemmets sørlige ende med bro over E 134, som vil medføre en trafikkøkning på Bråsetveien.
Nye Røyken sentrum må etableres i skråningen rett ovenfor Røyken senter opp mot Røykenbadet og rekkefølgebestemmelsene må endres, ellers blir ikke utbyggingen av nye Røyken sentrum en realitet før om 10–15 år.
Les også: Jakslandåsen-Heggum: Hvorfor skyve problemer foran seg når man kan begynne å løse dem nå?
Siden området her ligger i en slak bakke opp mot Røykenbadet, kan det etableres store parkeringsarealer i bunnen av bygningene, og man har tilgang til kollektivknutepunktet ved stasjonen få meter unna. Således må rekkefølgebestemmelsene bli at dette området bygges ut først.
Les også: Ikke en «gladsak»: Asker kommune skyter seg selv i foten og det er Røyken som får lide
Det er uakseptabelt at forholdene i Røyken sentrum skal vente så lenge på en utvikling med dagens forslag, med en nedbrent bygning som har ligget slik i mer enn 10 år, midt i sentrum.
Jeg forventer en snarlig endring av planen, slik at utviklingen av Røyken sentrum kommer i gang innen får år og ikke om 10–15 år, som kommunen signaliserer i sine møter med befolkningen.
Les flere debattinnlegg her: Debatt eller bli med i debatten her: Ditt innlegg