Suksess i ny båt

SEIER IGJEN: fv: Mathias Mannermaa, Daniel Ingebretsen, Sigve Sund og Magnus Mannermaa.

SEIER IGJEN: fv: Mathias Mannermaa, Daniel Ingebretsen, Sigve Sund og Magnus Mannermaa. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Daniel Ingebretsen solgte båten etter fem seire i Færderseilasen. I år stilte han med ny båt og vant igjen.

DEL

Daniel Ingebretsen og mannskapet har vunnet Færderseilasen fem ganger med Ingebretsens 34 fots Aphrodite «Aphromann». Den sjette klasseseieren tok han i år, men i en helt ny båt.

Etter fjorårets Færderseilas uttalte HSF-seileren til RHA at han ville selge båten og se seg om etter en ny for neste sesong. Hvis ikke ny båt var på plass før Færderseilasen 2018, ville han og mannskapet leie en større båt og stille i turgledeklassen sammen med en gjeng venner.


Mer action - minde komfort

Det ble verken leiebåt eller turseilas i årets Færderseilas. Ingebretsen og mannskapet fant seg nylig en sprek J/80, som de stilte til start med for to uker siden. J/80 er en kjølbåt med jolleaktige egenskaper, som seiles av mellom tre og fem personer, og som er kjent for å seile bra på unnavind.

I 2015 fantes det ca 15 J/80-båter i Norge, men antallet har økt de siste årene.

–Den største forskjellen er å gå fra å seile tradisjonell spinnaker til å seile asymetrisk spinnaker, det vil si genaker. Håndteringen av en asymmetrisk er i utgangspunktet lettere, men det er mer krevende og avgjøre hvilken vinkel mot vinden man skal seile. En J/80 planer i 7-8ms. I tillegg har vi måttet ofre toalett og kokemuligheter, forteller huringen, som til vanlig er å finne som førstestyrmann på "Christian Radich".

Ingebretsen trekker frem båtens egenskaper som morsom, jolleaktig med relativt stort fartspotensiale. I tillegg er den relativt lik båtene som benyttes i Seilsportsligaen hvor Hurum Seilforening deltar i eliteserien.

Ufrivillig landkjenning
 

– Veivalg var avgjørende i årets Færderseilas, understreker Ingebretsen. Mannskapet under årets Færderseilas var foruten han selv som skipper; brødrene Magnus og Mathias Mannermaa og Sigve Sund.

Gutta fulgte planen om å gå tett langs land sør for Fagerstrand og så skjære over til Hurumlandet etter passering av Drøbak. Tett langs land ble i dette tilfelle litt vel bokstavelig, da de smalt på grunn rett nord for Drøbak.

Heldigvis ble de ikke sittende fast, og langs Hurumlandet gjorde gutta det skarpt og tok igjen tre like båter. Resten av seilasen handlet mye om å holde farten og konsentrasjonen oppe, forteller Ingebretsen, som fortsetter suksessen med sin nye sprek båt.


Artikkeltags