SE VIDEO: Martin (10) viser deg Henrik Ingebrigtsen treningstips

    Her gir Martin Egerborg (10) fra IL ROS Friidrett deg det første av en rekke treningstips på rha.no i tiden framover. Se Martins lette steg i denne videoen.

    DEL

    I forbindelse med Rekordløpet som etter planen skal arrangeres på Spikkestad den 13. september i år, kommer RHA til å slippe «Ukens Treningstips» som en serie hver fredag framover. Tipsene er gode å ta med seg for alle som har tenkt å komme litt i form med tanke på diverse løp som arrangeres når koronakrisen er avverget. Rekordløpet på Spikkestad er ett av løpene som satser på gjennomføring som planlagt i september. Det samme gjelder Røykenmila som går søndag den 6. september.

    Serien med treningstips er et samarbeid RHA har med IL ROS Friidrett og Sport1 Røyken. Treningsøktene er satt sammen etter gode råd fra Henrik Ingebrigtsen og blir hver uke presentert av mellom- og langdistansegruppen, Rising Runners, i ROS Friidrett.

    Artikkelen fortsetter under bildet.

    KOMMER: Henrik Ingebrigtsen kommer til Rekordløpet på Spikkestad i september og bidrar gjerne med noen av sine treningstips.

    KOMMER: Henrik Ingebrigtsen kommer til Rekordløpet på Spikkestad i september og bidrar gjerne med noen av sine treningstips. Foto:

    Den første økten er en av Team Ingebrigtsens spesialøkter som alle løpere bør gjennomføre med jevne mellomrom. Hver eneste lørdag løper Ingebrigtsen-guttene ti ganger 200 meter bakkeløp, ganger to. Totalt 20 bakkedrag.

    Les også: Takket være fem unge gutter i Asker får Henrik Ingebrigtsen et barneløp til sin ære: – Det blir kult at han kommer hit

    Husk oppvarming

    Etter 10 drag tar de seg en fortjent sett-pause på fem minutter før de kjører nye ti drag.

    Pausen mellom hvert drag er rolig jogg ned igjen til start. Stigningen bør være 5–8 prosent. Farten bør være ca. 80–90 prosent av maksimal fart. Altså, ganske så fort.

    Husk oppvarming. Ca 10 minutter rolig jogg. Viktig å være god og varm før man starter. Etter intervallene anbefaler Rekordløpet at du jogger ned rolig i 5–10 minutter for å fjerne eventuelle slaggstoffer (melkesyre) i muskulaturen.

    Neste fredag kommer et nytt tips fra Rekordløpet, Henrik Ingebrigtsen og guttene i ROS friidrett. Filmsnuttene er laget av Rekordløpet

      Artikkeltags