Ønsker økte satser

Biler med lavere CO2-utslipp bør få høyere kjøregodtgjørelse, foreslår Autogear.

Biler med lavere CO2-utslipp bør få høyere kjøregodtgjørelse, foreslår Autogear. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Bruker du en bil med lavt utslipp i jobb, bør du også få mer i kjøregodtgjørelse.

DEL

(Siste) Det mener i hvert fall teknologiselskapet Autogear.

– Godtgjørelse for kjøring er en miljøvennlig ordning. Den gjør det enkelt for ansatte å låne bort bilen til jobben. På den måten trenger vi færre biler i Norge. Ved å belønne miljøvennlige biler gjennom kjøregodtgjørelsen, vil politikerne gi gass for et grønt skifte i trafikken, sier daglig leder Annar Bøhn til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Tre forslag

I stedet for endringer i bilavgiftene, burde kjøregodtgjørelse i større grad bli brukt som politisk instrument, mener selskapet og lanserer tre forslag for et grønt skifte på norske veier:

  • Høyere kjøregodtgjørelse for biler med lavere CO2-utslipp. I dag gir elbiler kun 10 øre mer per kilometer enn fossilbiler. Hybrider og andre lavutslippsbiler bør også belønnes.
  • Mer belønning for samkjøring. I dag gis det én krone ekstra per passasjer. Økes satsen, vil det bli mer attraktivt å fylle bilen på en arbeidsreise.
  • Enklere å bruke næringsbil privat. I dag er det enkelt å låne bort bilen til jobben, men vanskelig å låne jobbens bil privat.

– Politikerne bør bruke satsene for godtgjørelse mer aktivt. Det er ulike satser for elbil og fossilbiler, men satsene for elbil kan økes ytterligere, ved siden av å innføre en mellomsats for hybridbiler, sier Annar Bøhn.

Ikke mer komplisert

Annar Bøhn er daglig leder i teknologiselskapet Autogear.

Annar Bøhn er daglig leder i teknologiselskapet Autogear. Foto:

– En mer avansert mulighet kan være å knytte beløpet på kjøregodtgjørelsen til bilens CO2-utslipp. Da får man en økt godtgjørelse ved å bruke miljøvennlige biler i næringslivet, føyer Autogear-lederen til.

Forslaget om at kjøregodtgjørelsen kan være unik per biltype, krever noe mer administrasjon, påpeker Annar Bøhn.

– Dette er uansett ikke mer komplisert enn det bilavgiftene allerede er. Når bilavgifter diskuteres, må politikerne derfor også se på privatbilens rolle som verdiskaper i næringslivet, mener Annar Bøhn.

Politikerne bør bruke satsene for godtgjørelse mer aktivt.

Annar Bøhn, daglig leder i Autogear

Samme effekt

Hans Andreas Limi (Frp) ser ingen grunn til ytterligere avgiftsendringer.

Hans Andreas Limi (Frp) ser ingen grunn til ytterligere avgiftsendringer. Foto:

Stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) er fornøyd med dagens klimatiltak og ser at de er virkningsfulle, men er ikke avvisende til Autogears forslag.

– Endringene i engangsavgiften, og forsterkningene vi gjør i 2017, har allerede en tilsvarende effekt som det en differensiering av kjøregodtgjørelsen vil gi, påpeker Limi overfor ANB.

De fire borgerlige partiene ble i fjor enige om å videreføre de såkalte elbilfordelene og unnta null- og lavutslippskjøretøy for engangsavgift til 2020.

– Avgiftssystemet vi har nå er enklest for folk flest. Alle ordningene skal også administreres. Det gjøres ikke av det offentlige, men hver enkelt arbeidsgiver, påpeker han.

– Vi har også fremskyndet fornyelsen av bilparken. Salget av ladbare hybridbiler øker, mens dieselbilsalget går ned og bensinbilsalget er stabilt. (ANB)

Fakta kjøring

  • Mer enn 1 av 4 nordmenn er avhengig av å bruke privatbil for å utføre jobben sin. Private biler kjører minst 2 milliarder kilometer årlig i næringslivets tjeneste.
  • Satsen er 10 øre høyere for bruk av elbil, og samkjøring belønnes med 1 krone per passasjer. Kjøregodtgjørelse er kompensasjonen man mottar når man bruker egen bil i jobb.

Artikkeltags