Saken har skapt enormt engasjement blant innbyggerne i gamle Røyken og Hurum. Før sommeren sendte kommunen ut saken om privatisering av vei i gamle Røyken og Hurum, og da våknet folket.
Høringsfristen gikk ut 20. august og nå har det kommet inn over 250 innspill fra ulike privatpersoner og velforeninger. Avinor med kontrollsentralen i Røyken har satt advokat på saken.
Det store flertallet av disse er negative til kommunens forslag. Per Steine er kommunens saksbehandler, og bekrefter at det har vært stor debatt i saken. Han sier også at det ikke er vanlig med over 250 innspill i en sak hvis kommunen spør.
– Men vanligvis er det ikke så mange direkte berørte i saker. Jeg tenker at det er et naturlig engasjement, i og med at det er et viktig spørsmål. Om veien er privat eller kommunal har noe å si for den enkelte, sier Steine.
Disse veiene er planlagt privatisert
Det er totalt 51 veier i Asker som etter planen til kommunen blir privatisert. Nummerne er ingen rangering eller prioritering, men kun ment for å skille veiene.
- Askestadveien, Sogneprest Holsts vei
- Bakkeløkka
- Bekkefaret
- Bergveien
- Bispeveien
- Blåveisskogen
- Bråtabakken
- Bølstadtunet
- Eikestubben
- Ekornveien, Orrhaneveien og Gaupefaret
- Fjordstien
- Fjordstien, Tivoliåsen, Furuveien og Bjørkeveien
- Granittåsen
- Grevlingstien
- Grundvikveien
- Gunnaråstoppen
- Heimansbakken
- Hernestangen
- Holtnesveien
- Hovkastet
- Hovstien
- Høgløkka
- Håkaleina
- Ivers vei
- Jakslandåsen sør
- Kikutstien
- Kjosveien
- Kjøia
- Kongsdelveien
- Krokveien
- Lauvåsveien
- Lavaløkka til Allegodtveien
- Lord Bamfords vei
- Luftveien
- Løkenveien
- Marmorveien
- Midtskogstubben
- Morskogveien, Morskoglia
- Nordre Bølstadvei og Erik Hansens vei
- Nyhusveien
- Orestupet
- Røyskattlia
- Skatvedtveien
- Slingrebekkfeltet
- Tempelveien
- Transetveien
- Ustadhagan
- Vaterlandsveien 22
- Vei til Tofte brygge
- Vidsynveien
- Voldenveien
Skal evaluere
Innbyggerne har også vært kritiske til måten kommunens administrasjon har valgt ut de aktuelle veiene, og Steine sier at det vil bli en gjennomgang.
– Det er naturlig å ta en evaluering og se på hva som kunne vært gjort bedre. Vi har ikke vært gjennom alle høringsinnspillene ennå. Vi må avvente til saken er avsluttet for å ta en evaluering.

Forbannede lesere vil ikke ha privatisering av vei og skylder på sammenslåing, men det stemmer ikke: – Hadde kommet uansett
Han sier at de har brukt de dataene som de har tilgjengelig på de ulike veiene når de har plukket veiene som står på kommunens liste.
– Grunnlaget er kartdata. Det er et eget kartlag der samferdsel legger inn sine opplysninger.
Kriterier for kommunal vei
Én eller flere kriterier må ifølge Asker kommune være oppfylt for at en vei skal være kommunal:
- Er veien åpen for allmenn ferdsel? (jf. Veglova §1 første ledd)
- Betjener veien mer enn 10 stk. boenheter? (Ref. kommunes vegnormal)
- Er veien adkomst til merket turvei, med biloppstillingsplass?
- Er veien gjennomfartsåre for gående? («gang og sykkelvei»)
- Er veien viktig for kollektivtrafikk, herunder omkjøringsvei?
- Har veien papirer som tilsier at denne skal være kommunal?
Kilde: Asker kommune
– Stort arbeid
Nå starter arbeidet med å organisere innspillene som har kommet inn
– Nå skal vi sette opp en oversikt og hvilke veier de referer innspillene til, og hvilken begrunnelse de har for at veien ikke skal omgjøres. Dette er et stort arbeid siden det er såpass mange innspill, sier han.