MÅTTE VENTE: Tore Rangøy (43) fra venstre og Jørgen Andersen (30) fra Sarpsborg ble stående i køen ved Oslofjordtunnelen onsdag ettermiddag. Foto: Thomas Rud Les også Tore (43) og Jørgen (30) fikk tre dager på jobb ved Hurum Helsehus før de ble stående fast ved Oslofjordtunnelen: – Det er ikke gunstig
STENGT: Oslofjordtunnelen er stengt i begge retninger, og forårsaker kø. Foto: Thomas Rud Les også Oslofjordtunnelen åpen igjen etter stenging i begge retninger
USIKKERHET: Statens vegvesen har satt opp et skilt som opphever 40-sonen etter rundkjøringen ved Oslofjordtunnelen. Skiltet er borte og det skaper usikkerhet hos bilister. Foto: Henning Jønholdt (arkiv) Les også Manglende fartsskilt utenfor Oslofjordtunnelen forvirrer bilister
RETT FORAN: Et tre falt over begge kjørebanene på E134 mellom Oslofjordtunnelen og Spikkestad mandag i 12:40-tiden, og landet rett foran bilen til en Spikkestad-familie på fire. Foto: Privat Les også Tre falt rett foran bilen til Haldis (32) og Andre (34): – Det var mindre enn et sekund om å gjøre
STARTET OPP: Vibeke Malvik i Statens vegvesen sier de nylig har sendt ut tilbudsbrev for å kjøpe opp grunn i forbindelse med utbyggingen av E134 fra Vassum til Verpen. Her sammen med prosjektleder Anne-Grethe Nordahl. Foto: Henning Jønholdt (arkiv) Les også Vegvesenet har startet oppkjøp av tomter for nytt tunnelløp – utelukker ikke ekspropriasjon
MÅTTE RYGGE: En trailer forsøkte å snu mot doble sperrelinjer, men måtte rygge da det kom motgående trafikk. Foto: Privat Les også Trailer måtte rygge etter å ha krysset to sperrelinjer for å unngå køen mot Oslofjordtunnelen: – Absolutt noe man ikke skal gjøre
SNUDDE: Her snur en bilist mot dobbel sperrelinje i én av tunnelen før man kommer til Oslofjordtunnelen. Foto: Innsendt/Privat Les også Dennis fra Røyken beskriver kaos ved Oslofjordtunnelen: – Opp til ti biler snur mot dobbel sperrelinje
Mona Larsen er blant de som ble sittende fast i kø på Måna torsdag ettermiddag. Foto: Tor-Arne Dunderholen Les også Tunnelen stengt igjen: – Vi har sikkert sittet minst 20 ganger i kø
ALVORLIG: - Alt taler for bru over Oslofjorden, men regjeringen og Høyre neglisjerer alle faglige råd, mener Åslaug Sem-Jacobsen Foto: Beate Evensen Les også – Det kan gå mot en samferdselspolitisk skandale!
FRONT MOT FRONT-ULYKKE: Alle nødetater rykket ut til en front mot front-ulykke i Oslofjordtunnelen tirsdag ettermiddag. De to involverte førerne er fraktet til sykehus. Foto: Ivar Ruud Eide Les også Innsatsleder om front mot front-ulykken
NØDETATER PÅ VEI: Brannvesenet, politiet og ambulanse samt ambulansehelikopter rykker ut til trafikkulykken i Oslofjordtunnelen tirsdag ettermiddag. Foto: Ivar Ruud Eide Les også Front mot front-ulykke – flere tunneler var stengt
STORT OMRÅDE: Oslo Logistikkpark Drøbak blir liggende sentralt plassert ved Oslofjordtunnelen. Foto: Oslo Logistikkpark Drøbak/Goldbox Les også Her gjøres det klart for næring og industri over 600 mål – men én ting skal ikke inn her
FRYKTER DET VERSTE: Rigmor (t.v.), yngste barnebarn Frøya og Sigvald Røneid får drikkevannet sitt fra en brønn på naboens eiendom, men nå er de bekymret for at vannkvaliteten kan bli verre eller at vannet forsvinne helt når Statens vegvesen starter bygging av nytt tunnelløp. Foto: Henning Jønholdt Les også Sigvald og Rigmor frykter at de kan miste drikkevannet når Oslofjordtunnelen bygges ut
REGISTRERING: Prosjektleder Anne-Grethe Nordahl sier de skal registrere og kartlegge flere brønner før de bygger ut Oslofjordtunnelen. Foto: Henning Jønholdt (arkiv) Les også Veivesenet lover å kartlegge flere drikkevannsbrønner før tunnelbygging: – Denne brønnen står på lista vår
SKIFTES UT: LED-listene som ble montert i 2012 er blitt for gamle og skiftes ut i disse dager. Foto: Henning Jønholdt (arkiv) Les også Oslofjordtunnelen var først ut i Norge med LED-lister – nå må de fjernes
NY PORTAL: Slik planlegges den nye portalen til Oslofjordtunnelen fra Hurumlandet i retning Drøbak og Frogn kommune. (Illustrasjon: Statens vegvesen) Les også Viken gir bompengegaranti for nytt løp i Oslofjordtunnelen
STENGT I SEKS TIMER: Oslofjordtunnelen var stengt i flere timer i helgen. Det får politiker Erik Adland fra Nesodden til å rase. Foto: Edgar Dehli Les også Tunnelen var stengt i seks timer: – Tragisk, sier politiker
STENGT: Bekken har tatt nytt løp og flommer inn i Oslofjordtunnelen. Foto: Edgar Dehli Les også Her flommet bekken over og inn i tunnelen
SJØDRONE: Slik kan de førerløse el-lasteskipene bli seende ut. Illustrasjon: Naval Dynamics. Les også Asko får statsstøtte til eget el-rederi – vil ha førerløst alternativ til Oslofjordtunnelen
KØ: Det danner seg køer når Oslofjordtunnelen må stenge og forbindelsen mellom Nesodden blir på dette punktet brutt. Foto: Henriette Slaatsveen Les også Foreslår «enkel» løsning for å unngå køkaos på Måna – slik svarer vegvesenet
Det er lang kø inne i Oslofjordtunnelen torsdag etter at en lastebil har fått problemer. Foto: Leserfoto Les også – Vi satt bom fast
BEST? Bjørn Olav Tveit omtaler Hurumlandet som et av Norges beste fuglesteder i nyutgitt fuglebok. Foto: Privat. Les også Hurumlandet omtalt som et av Norges beste fuglesteder i ny fuglebok
Det oppsto lange køer tirsdag morgen da Oslofjordtunnelen ble stengt i begge retninger. Foto: Rune Folkedal Les også Oslofjordtunnelen åpen igjen – var flere kilometer lang kø
DYRT: Samferdselspolitikeren Tønnes Steenersen i Viken fylkeskommune reagerer på bomprisen. - Det blir interessant å se hvor stor andel av tunnelen bilistene må finansieres. Foto: Lavrans Kierulf Les også Foreslår over 200 kroner tur-retur når nytt Oslofjordtunnelløp bygges: – Landeveisrøveri, mener samferdselspolitikeren
RÅKJØRING: Politibetjent Gaute Skibenes og Politioverbetjent Rune Dahl sto med laser og kikkert ved Oslofjordtunnelen torsdag formiddag. De ga ut syv forelegg til råkjørere. Foto: Marthe Laurendz Jensen Les også Reagerer på varsling til ekstremt farlige bilister: – Veldig ødeleggende for arbeidet vårt
LASERKONTROLL: Torsdag formiddag ble blant annet syv bilister ilagt forenklet forelegg for hastighet under laserkontrollen til UP i Oslofjordtunnelen. Bildet er fra storkontroll på Nesodden. Foto: Ivar Ruud Eide Les også UP advarte om kontroll her – i dag ble flere bilister tatt
BOM: Asker går inn for én automatisk bomstasjon ved Måna, med toveis innkreving av bompenger. Les også Ville ikke endre på plassering av ny bomstasjon: – Det vil forsinke prosessen, sier veivesenet
ØKER PRESSET: Spesielt partiene Venstre og Høyre har de siste årene vært svært klare på at de ønsker å få på plass et busstilbud gjennom Oslofjorden. Foto: Henning Jønholdt (arkiv) Les også Høyre i tre kommuner presser på å få buss gjennom Oslofjordtunnelen
FORSLAG: Bomstasjon på Måna i Frogn kan bli den eneste, men det kan bety at bilister fra Nesodden og Frogn slipper unna. Foto: Henning Jønholdt Les også Bilister fra Frogn og Nesodden kan slippe bompenger med veivesenets løsning. Sorknes (H): – Vi får alle ulempene
KONTROLL: Utrykningspolitiet hadde kontroll på E134 tirsdag. Foto: Edgar Dehli Les også Oslofjordtunnelen: Ble målt til 105 km/t i 70-sone
DØDSULYKKE: En kvinne i 50-årene fra Frogn omkom i en møtekollisjon i Frogntunnelen 2. juledag i fjor. Foto: Amta/Ivar Ruud Eide Les også Tok seks minutter å stenge Frogntunnelen etter møteulykken hvor en kvinne i 50-årene omkom
GRØNT LYS: Prosjektleder Anne-Grethe Nordahl håper de får lokal oppslutning før sommerferien. Foto: Henning Jonholdt Les også Dette er årsaken til at det blir dyrere å passere gjennom Oslofjordtunnelen
DEN GANG DA: Før bomstasjonen på Måna ble lagt ned i slutten av august 2016, kostet det 50 kroner per passering for kjøretøy under 3 500 kilo. Når Oslofjordtunnelen er ferdig bygd ut, blir det helt andre priser bilistene må forholde seg til. Foto: Henning Jønholdt (arkiv) Les også Dette er bomsatsene Statens vegvesen mener bilistene må betale når Oslofjordtunnelen er utvidet
SPARE: Veisjef Ingrid Dahl Hovland er svært opptatt av å redusere kostnadene i veiprosjektene. Foto: Knut Opeide Les også Nytt tunnelløp og ny vei fra Dagslett til E18 vil koste 8,6 milliarder kroner – se hvor mye bilistene må finansiere
TÅLMODIGE: I åtte år har Anne-Grethe Nordahl (t.v.) og Vibeke Malvik jobbet med å få utvidet Oslofjordtunnelen med ett ekstra tunnelløp. Foto: Henning Jønholdt Les også Fortsatt mange humper i veien for et nytt tunnelløp: – Utfordringen blir å finne kvalifisert personell, for hele bransjen sliter
TRANGT: Bilistene må klare seg med ett felt hver når det nye tunnelløpet står klart, og arbeidet med rehabilitering av dagens Oslofjordtunnel starter opp. Foto: Henning Jønholdt Les også Bilistene må klare seg med to kjørefiler i ett år mens Oslofjordtunnelen oppgraderes: – Kan bli litt utrivelig, sier veivesenet
BEGGE VEIER: Oslofjordtunnelen er utstyrt med 34 helt nye vifter. Viftene har mye bedre kapasitet enn de gamle, og kan samtidig styres i begge retning mot Frogn eller Asker. Foto: Statens vegvesen Les også Vurderer å oppheve forbudet for tunge kjøretøy etter at alle viftene er skiftet ut i Oslofjordtunnelen