Clickbait.
Luretitler.
Klikkhoreri.
Forhatt barn har mange navn, og nå har Facebook fått nok av titler av typen «Han puttet hvitløk i skoene sine før han gikk til sengs og hva som da skjer er ikke til å TRO!» og «Denne listen over 21 skitne triks er herlig – og nummer 5 er GENIAL!».
Universelt hatet
Ifølge Facebook har de fått masse tilbakemeldinger om at de ønsker færre av denne typen titler, og de har for lengst forsøkt å luke bort saker som de ser at folk klikker på og lukker raskt.
LES OGSÅ: Denne tegningen ble for mye for Facebook
Dette har derimot ikke vært nok, og nå har selskapet laget en egen funksjon som gjenkjenner typiske clickbait-overskrifter og nedprioriterer dem kraftig når nyhetsfeeden skal lages.
Ifølge Facebook er det spesielt to ting de ser etter og prøver å slå ned på:
- Titler som holder tilbake informasjon som er nødvendig for å forstå innholdet
- Titler som overdriver innholdet for å skape misvisende forventninger
Og ikke nok med at Facebook nå nedprioriterer enkeltinnlegg av denne typen: Nettsider som de ser har mye av denne typen innhold, vil bli nedprioritert på generell basis.
LES OGSÅ: Derfor bør du ikke bruke Facebooks humørikoner
Voksenopplæring
Facebook er klare på at de påtar seg jobben med voksenopplæring her.
– Sider bør unngå overskrifter som tilbakeholder informasjon som er viktig for å forstå innhold i saker og overskrifter som er misvisende, skriver Facebook.
De melder at det neppe vil bli stor endring for de fleste som driver Facebook-sider, men at de sidene som baserer seg på dette i stor grad vil måtte regne med å få mye mindre trafikk.
De har laget en egen side med såkalt «best practice» som brukerne bør følge.
Så da gleder vi oss til å se saker i fremtiden som vi faktisk forstår hva handler om.
Følg oss på Facebook – vinn hotellweekend
Kommentarer til denne saken