Bane NOR dobler p-prisen

DOBLER: Bane NOR Eiendom dobler prisen fra 50 til 100 kroner for parkering med 30-dagersperiodekort på toget. Dagparkering økes fra 30 kroner til 40. – Vi øker parkeringsprisene for å frigjøre parkeringsplasser til dem som virkelig trenger å kjøre bil til stasjonen, sier direktør Stasjoner Knut Ø. Ruud Johansen i Bane NOR Eiendom.

DOBLER: Bane NOR Eiendom dobler prisen fra 50 til 100 kroner for parkering med 30-dagersperiodekort på toget. Dagparkering økes fra 30 kroner til 40. – Vi øker parkeringsprisene for å frigjøre parkeringsplasser til dem som virkelig trenger å kjøre bil til stasjonen, sier direktør Stasjoner Knut Ø. Ruud Johansen i Bane NOR Eiendom. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Det blir dyrere å pendle med toget om du kjører bil. Prisen for å parkere på Røyken stasjon økes til 100 kroner per 30-dagersperiode. Dagparkeringen økes til 40 kroner.

DEL

Fra 2. desember vil det koste 100 kroner per 30-dagersperiode å parkere på pendlerparkeringen i Røyken. Ny pris for å parkere på dagparkeringen blir 40 kroner per dag. Det skriver Bane NOR Eiendom i en pressemelding.

Det betyr at prisene dobles fra henholdsvis 50 og 20 kroner.

– Ved flere av parkeringsplassene våre er kapasiteten nå sprengt. Vi øker parkeringsprisene for å frigjøre parkeringsplasser til dem som virkelig trenger å kjøre bil til stasjonen. Vi vet av erfaring at en prisøkning får flere til å vurdere sin bilbruk. Dermed øker sannsynligheten for at folk som har et reelt behov for parkering, finner en ledig plass, sier direktør Stasjoner Knut Ø. Ruud Johansen i Bane NOR Eiendom.

Markedstilpassing

Innføringen av nye, såkalte markedstilpassede, parkeringspriser er et av flere virkemidler i Bane NORs nye parkeringsstrategi.

Ved å innføre de nye prisene, håper Bane NOR å motivere reisende som bor i nærheten av stasjonen, til å bruke andre framkomstmidler enn privatbil. I stedet lover Bane NOR å oppgradere parkeringsfasilitetene for sykler. I tillegg ønsker foretaket på sikt å få på plass løsninger som muliggjøre en mer fleksibel bruk av parkeringsplassene ved stasjonene.

– Vi vil gjøre bruk av ny teknologi for å få dette til, forteller Johansen.

Med den nye parkeringsstrategien har Bane NOR som hensikt å kunne gi de togreisende et bedre parkeringstilbud ved stasjonene og samtidig bidra til samfunnets mål om nullvekst i biltrafikk i og rundt byene.

Parkeringstilbudet

Bane NOR har ca. 19.000 parkeringsplasser fordelt på 259 stasjoner rundt om i landet.

Parkeringsplassene er forbeholdt de togreisende og er en viktig del av Bane NORs tilbud ved stasjonene. Parkering tilbys i tre kategorier:

  • Pendlerparkering er forbeholdt togreisende med gyldig periodebillett og tilbys per i dag ved 35 stasjoner på Østlandet, deriblant Røyken stasjon, og én i Trøndelag.
  • Dagparkering er et tilbud til reisende med enkeltbillett som trenger parkering mer sporadisk. Her betaler man per dag vha. betalingsautomat.
  • Gratisparkering. Ved mange stasjoner tilbys i dag de reisende å parkere gratis.

– Et godt parkeringstilbud ved stasjonene er en viktig forutsetning for å få flest mulig til å velge tog framfor egen bil. Jo flere som tar toget, jo færre biler blir det på veiene. Dette er bra for miljøet og bidrar til bedre framkommelighet i trafikken for dem som må kjøre bil, sier Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Bane NOR Eiendom.

Les også: Mener togene suser så fort forbi at bilder faller av veggene

Slipper fortau i hagen – kom til enighet med kommunen etter avisoppslag Millionavtale hindrer åpning av Hallenskog stasjon

Artikkeltags