Gå til sidens hovedinnhold

Problembarn ble mønsterelever

Artikkelen er over 10 år gammel

Rektorer Tor Monsen og Iver Hole ved Spikkestad og Slemmestad ungdomsskoler bekrefter suksessen med «Løft»-prosjektet, og skulle gjerne ønske barnevernet fortsatt kunne være med i skolene.

Ifølge rektor Tor Monsen har «Løft» vært en solid suksess og viser til flere elever som hadde meget utagerende oppførsel på skolen.

- De ble tatt inn i programmet, og gikk ut med topp oppførselskarakter. De ble rett og slett helt motsatt av hva de var og jeg må si jeg synes prosjektet var en full suksess og skulle ønske det kunne fortsette, sier Monsen.

Topp karakter

Han støttes av rektor Iver Hole ved Slemmestad ungdomsskole, som har liknende historier å fortelle. Om «problembarn» som fikk snudd hverdagen på hodet og endte med topp karakter på eksamen, inntak på den skolen de ville og et nytt syn på livet.

- Det viser jo at det fungerer, men jeg tror og håper vi har den kompetansen vi trenger for å møte elevene i nye tilfeller, sier han.

Tvinger lærerne

Tor Monsen mener det kommende fraværet av barnevernet i skolen tvinger lærerne til en større grad av refleksjon og at de må møte barna der de er. Han tør også stille spørsmål ved om den norske skolen, med de økonomiske rammene den har, egentlig er for alle.

- Skal den være det, så må skolen få inn den kompetansen den trenger. At det kuttes er ikke spesifikt for Røyken. Dette er et problem i kommune-Norge, som går ut over de elevene som ikke er A4. Og jeg vil si at kommunene biter seg selv i halen når de sparer inn ett sted, bare for å se at det medfører økte kostnader et annet sted fordi problemene ikke løses, sier Tor Monsen.

Kommentarer til denne saken