Den 27. desember er årets byttedag – her får du bytterådene

BYTTETIPS: Forbrukerrådet gir deg gode tips om bytte av gaver du ikke vil ha. Illustrasjon

BYTTETIPS: Forbrukerrådet gir deg gode tips om bytte av gaver du ikke vil ha. Illustrasjon

- Det er ergerlig og lite miljøvennlig at gaver havner i skapet. Bruk romjulen til å bytte gavene som ikke passer, sier Thomas Iversen, seniorrådgiver og jurist i Forbrukerrådet.

DEL

- Har du fått en bukse i feil størrelse, eller dobbelt opp av samme bok, har vi rådene til deg for et sømløst bytte, sier Thomas Iversen, seniorrådgiver og jurist i Forbrukerrådet.

Her er gode bytteråd:

· Ta vare på byttelappen eller kvitteringen.

· Bytt så raskt du kan. Da går det ikke i glemmeboken, og du slipper å bryte frister.

· De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt i romjula, så sant det er ubrukt og uskadet. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene. Hygieniske artikler, og kroppsnære plagg, er som regel unntatt.

Les også: Potetbonden på Spikkestad produserer grønnsaker i norgestoppen

· En del store kjeder gir svært rause byttevilkår. Noen steder kan du få tilbake pengene for en ubrukt vare etter et halvt år. Andre lar deg teste det du har kjøpt i en måned, før du kan levere det inn og få pengene tilbake.

Les også: Rudi (40) la matfaget på hylla for å danse – nå er han tilbake ved grytene igjen

· Dersom gaven er kjøpt på døra, nett, eller et julemarked, har du stor sett angrerett. Ved dørsalg og julemarked så er det et krav at gaven kostet over 300 kroner. Angreretten gjelder i fjorten dager etter at kjøper fikk varen, slik at du må sjekke om fristen har gått ut før du tar kontakt med firmaet eller butikken.

Statestikk fra 2018 viser at to av fem bytter julegaver.

- En undersøkelse vi gjorde i fjor viste at 38 prosent har byttet julegave de siste to årene. Det er folk mellom 18 og 44 som er mest misfornøyd med gaven. De over 60 er mest fornøyd, sier forbrukerrådet.

På tampen av 2019 har forbrukerrådet hjulpet 1 529 forbrukere med spørsmål om angrerett. Av dem gjaldt 890 forbruksvarer, og 520 av dem kom i forbindelse med en netthandel.

Les også: Her samarbeider skole og næring: – Det er vinn vinn for oss begge

Artikkeltags