Prisene i Hurum økte 11 prosent, men fortsatt er det billigere enn i Drøbak

Prisene på Hurum stiger kraftig på grunn av forventninger til kommunesammenslåing med Asker, men også på grunn av interesse fra folk i Follo. Her ser du noen etablerte eneboliger og 18 av de planlagte 31 fritidsboligene på Storsand med strandlinje i Drøbaksundet.

Prisene på Hurum stiger kraftig på grunn av forventninger til kommunesammenslåing med Asker, men også på grunn av interesse fra folk i Follo. Her ser du noen etablerte eneboliger og 18 av de planlagte 31 fritidsboligene på Storsand med strandlinje i Drøbaksundet.

Artikkelen er over 1 år gammel

– Prisene økte kraftig på Hurum i 2017. Vi solgte 83 boliger i Sætre, og av disse var 8–10 fra Follo-siden, sier eiendomsmegler Fred Ivar Myrseth i Foss & Co Røyken og Hurum.

DEL

Hans kollega Fredrik Mørch Døviken ved DNB Eiendom Slemmestad bekreftet nylig utviklingen overfor Røyken og Hurum Avis, og pekte på at boligprisene i Hurum og Røyken økte mest i Buskerud i fjor.

I fjor steg boligprisene i Hurum med hele 11,2 prosent.

– Årsaken er klart at folk i Asker i økende grad kjøper bolig i både Røyken og Hurum, og dermed overføres noe av presset på boligmarkedet i Asker og Bærum hit, sier eiendomsmegler Fred Ivar Myrseth.

– Dessuten er interessen fra folk i Follo med på å presse prisene opp i Hurum, og dette vil fortsette. Det er fortsatt klart billigere på Hurum enn i Drøbak, sier han til Amta.

– Allerede da Oslofjordtunnelen åpnet ved tusenårsskiftet merket vi at en del folk på Follo-siden så poenget med lave boligpriser og kort reisetid, sier Myrseth, og legger til at interessen fra folk i Follo har økt jevnt opp gjennom årene.

Les også: Har solgt leiligheter for 180 millioner

Høye tall

– Det er ikke veldig høye tall, men det er en del som har latt seg friste av muligheten for å selge enebolig i Drøbak til høy pris, kjøpe leilighet til betydelig lavere pris på Hurum og bruke differansen på det man har lyst til, kanskje en fritidsbolig, sier Myrseth.

Han tror mange i Drøbak vil bli overrasket hvis de sammenligner reisetiden mellom rundkjøringen på Måna og Sætre med reisetiden fra den samme rundkjøringen og ned til Drøbak sentrum.

Les også: HEKF får reaksjoner på rivingsforslag av verneverdig bygg

Artikkeltags