Her ble det for trangt for Maud

På vei inn til Hurumhavna ved Tofte var det ikke bredt nok for Roald Amundsen-båten Maud.

DEL

(Drammens Tidende) HURUM: Det var torsdag ettermiddag at båten skulle flyttes fra anlegget ved Norske Skog og mot Sagene, litt lenger vest på halvøya.

På vei inn Hurumhavna ble det stopp, og der står båten nå og sperrer inn- og utfarten til havna. Prosjektleder Jan Wanggard i «Maud Returns Home» sier til Drammens Tidende de med vilje har dratt båten inn til den fikk bunnkontakt. Flåten er fortøyd.

– Vi holder på å flytte båten inn i havna. Det ble litt for trangt, og vi sitter litt i bunnen, men vi jobber med en løsning for å få den løs, sier Jan Wanggard, som er prosjektleder for «Maud Returns Home».

Løsningen går ut på at de må ha litt mer motorkraft. De venter også til det blir flo fredag kveld for å ha vannet på sin side.

Wanggard bedyrer at alt går etter planen, og at det var litt tilfeldigheter som gjorde at det ikke var plass nok akkurat da de prøvde å komme seg inn i vinteropplag.

– Flåten er i 20 millimeter stål, og har vært i bunnkontakt utallige ganger under prosjektgjennomføringen. Vi kjøpte flåten som Maud står på for åtte år siden. Havna ble kjøpt for fire år siden. Vi har målt og prøvd for å se hvor bredt det er, sier Wanggard.

Fakta om polarskuta Maud

  • Maud ble bygget i Vollen i Asker i 1917 av båtbygger Christian Jensen. Skipet ble oppkalt etter daværende dronning Maud.
  • Skuta var 120 fot (36,5 meter) lang og 40 fot (12,3 meter) bred. Den veide 392 tonn og hadde en semidiesel-motor.
  • Polfarer Roald Amundsen fikk skuta spesialbygget for at den skulle kunne fryse fast i isen og drive over Nordpolen for å nå polpunktet.
  • Maud seilte ut fra Christiania i 1918 med et mannskap som inkluderte blant andre Oscar Wisting og Helmer Hanssen, som begge var med på Amundsens berømte sørpolsferd i 1910–1912.
  • Ekspedisjonen ble forsinket i flere år av ulike årsaker, og Maud endte etter hvert opp i Nome i Alaska i 1925. Amundsen solgte skuta til Hudson's Bay Company, og skuta forliste til slutt i 1931 i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen, nord i Canada.
  • I nærmere 90 år ble skuta liggende som vrak ved en strandkant og ble etter hvert en attraksjon for dykkere.
  • I 1990 ble vraket kjøpt av Asker kommune for én dollar. Det ble anslått at det ville koste 230 millioner kroner å sette vraket i stand og få det transportert til Norge.
  • I 2011 startet prosjektet «Maud Returns Home» med mål om å få Amundsens gamle polarskute tilbake til Asker. Initiativtaker til prosjektet var firmaet Tandberg Eiendom AS. I 2016 ble vraket hevet, og i 2017 ble det fraktet til Grønland.
  • I juni 2018 startet reisen hjem, og skuta ble slept over Atlanterhavet. Søndag 5. august nådde polarskipet atter en gang norsk farvann.
  • Lørdag 18. august kom Maud hjem til Vollen, der det hele startet. Et museum vil etter hvert bli bygget i Vollen.
  • Søndag 19. august ble Maud slept inn til Langkaia i Oslo etter å ha vært en tur innom Bunnefjorden og Roald Amundsens hjem.

Kilder: Wikipedia, NTB

Artikkeltags