–Folk har skjønt at vi holder høy kvalitet

SERVICEINNSTILTE: Daglig leder Martin Xiros Villard og mekaniker Arek Lamecki i Pro Sykkelservice på Slemmestad.

SERVICEINNSTILTE: Daglig leder Martin Xiros Villard og mekaniker Arek Lamecki i Pro Sykkelservice på Slemmestad. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Det er kvaliteten og kundevennligheten vi skårer på, ikke prisnivået, sier daglig leder Martin Xiros Villard i Pro Sykkelservice på Slemmestad.

DEL

I 2017 vant han og kollegaene Gründerprisen i Røyken kommune for sitt arbeid med å reparere sykler.

–Prisen gjorde at vi ble lagt merke til i nærmiljøet av folk som hadde lest RHA, men rent omsetningsmessig har nok ikke Gründerprisen hatt så mye å si, sier Martin Xiros Villard, daglig leder i Pro Sykkelservice på Slemmestad.

Firmaet holder til i Slemmestad sentrum, og har tre faste ansatte i tillegg til sesongarbeidere. Kundene kommer fra hele halvøya, men også fra Drammen, Asker, Bærum, hele Oslo og deler av Follo.

I lokalet holder kollega og sjefsmekaniker Arek Lamecki på å forberede en sykkel til vinterføre, med blant annet tykke vinterdekk med pigger.

Les også: Her skal det bygges et topp moderne miljøvennlig idrettsanlegg

Henter og leverer på døra

Villard mener årsaken til suksessen er at de reiser hjem til folk og henter syklene, for så å levere dem tilbake igjen på døra.

På hjemmesiden til firmaet kan kundene legge inn når de ønsker sykkelen hentet, og hvilken type service eller reparasjon de ønsker. Ønskes et prisoverslag, får kunden også dette etter før innlevering.

–Vi har tre faste kjøredager per uke i sesongen, og samler i forkant opp alle registreringer og avtaler og lager en rute for henting og avlevering av sykler, forklarer daglig leder.

Vanlig behandlingstid er 4-5 dager i sesongen, som varer fra rundt påske til slutten av september. Hvis det går lenger tid eller blir dyrere enn forespeilet, meddeles kunden om dette fortløpende.


Ikke mål å være billigst

–Folk vil ha det enkelt i dag, og synes det er behagelig og få hentet og levert sykkelen på døra. Nå vi i tillegg leverer god kvalitet, gir dette oss en fordel på markedet, mener Villard, som understreker at kontakten med kundene og den personlige oppfølgingen er deres styrke.

Prismessig er de ikke blant de rimeligste, verken når det gjelder service eller ved salg av sykler, men det ser de heller ingen grunn til å være.

–Vi selger et begrenset antall sykler, men kan ikke matche de store varehusene på pris. Til gjengjelder slipper kunden å reise langt for å kjøpe ny sykkel hvis den gamle er i for dårlig stand til at det lønner seg å reparere, fastslår Villard.


Flere sykler om vinteren

Pro Sykkel utfører en rekke typer service og reparasjoner, der det vanligste er standard service pluss, som inkluderer grundig rens av drivverk som kjede, kassett og girsystem.

–Folk er generelt litt dårlige til å vedlikeholde syklene sine, og glemmer at de bevegelige delene som utsettes for all slags vær trenger vedlikehold, sier Villard, og understreker at en som bruker sykkelen til og fra jobben daglig bør ha service et par ganger i året. Bruker man sykkelen om vinteren, kreves det hyppigere rengjøring på grunn av salt og sand fra veiene.

Vinteren er en stille perioden der gutta i Pro Sykkel gjerne skulle hatt litt mer å gjøre. Samtidig ser de en trend der flere velger å ta sykkelhjulene fatt også når det er snø.

–I Oslo oppfordres man til å legge vinterdekk på sykkelen og bruke den når det er snø og is, og det ser vi at til at stadig flere gjør her også, sier den Martin Xiros Villard.


Artikkeltags