Tunnel eller bro? La oss få en avklaring

GRATIS: Yrkessjåfør Veronika Knutsen kjører av og til igjennom Oslofjordtunnelen, og møtte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han fjernet bompengeordningen i tunnelen. Men når kommer han med en endelig avklaring om tunnel eller bro?

GRATIS: Yrkessjåfør Veronika Knutsen kjører av og til igjennom Oslofjordtunnelen, og møtte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han fjernet bompengeordningen i tunnelen. Men når kommer han med en endelig avklaring om tunnel eller bro?

Av
DEL

LEDER:Tre store vogntogbranner i Oslofjordtunnelen de siste årene har kostet til sammen 15 millioner kroner i reparasjoner. I tillegg har Statens vegvesen brukt 60 millioner kroner på sikkerhetstiltak som følge av disse hendelsene. I 2011 var det to kraftige branner i tunnelen, og i år skjedde det igjen. Tunnelen ble stengt i en måned etter at brannen fant sted.

Les også: Trafikkveksten i Oslofjordtunnelen uteblir

De tre brannene og alle andre små og større hendelser som gjør at tunnelen må stenges svært ofte, bidrar til at skepsisen mot å bygge et tunnelløp nummer to er stor blant vanlige bilister og yrkessjåfører. Vegvesenet erkjenner at sikkerheten ennå ikke er god nok, i og med at det fortsatt jobbes med sikkerhetstiltak som varmeskanning, nye trafikklys og bedre informasjonsskilting.

Les også: Vogntogbrannene i Oslofjordtunnelen kostet over 15 millioner

Imens planlegges det å bygge et nytt tunnelløp, og det er satt av penger til oppstart i Nasjonal Transportplan. Men fremdeles er det noe usikkerhet om det virkelig blir et tunnelløp til eller om myndighetene på sikt kommer til å velge en broløsning.

Les flere lederartikler her

Hvis det er slik at flertallet på Stortinget bestemmer at det skal bygges mer tunnel under Oslofjorden, så bør dette få en rask avklaring. Fortsatt går brotilhengerne og håper på en løsning over vannet. Vi tror at selv de mest iherdige motstanderne av tunnelløp nummer to ville sette pris på en avklaring, slik at vi en gang for alle kan slå fast hva som blir løsningen på den framtidige Oslofjordforbindelsen.

Årene går fort og den endelige avgjørelsen burde faktisk ha kommet for lenge siden.

Les også:

Godt nytt år!

Med både glede og stolthet kan vi fortelle våre 16 300 lesere at Røyken og Hurums Avis i en utfordrende tid for mediebransjen lever i beste velgående. Selv om annonseinntektene har sunket, er det fortsatt mange annonsører som ser en god effekt av å bruke lokalavisa som reklamekanal. Det er med på å sikre RHAs eksistens.

I tillegg stiger inntektene fra abonnement. Antall lesere og abonnementer på Røyken og Hurums Avis øker, noe som dermed også gir økte inntekter. Vi ser framtiden lyst i møte og ønsker våre lesere og andre forbindelser et riktig godt og framgangsrikt nytt år!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags