Wienerfølelse i Slemmestad

 Det blir trangt om plassen når både Slemmestad Ungdomskorps og Stavern Agnes Musikkorps går sammen for å avslutte nyttårskonserten.

Det blir trangt om plassen når både Slemmestad Ungdomskorps og Stavern Agnes Musikkorps går sammen for å avslutte nyttårskonserten. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Ekte nyttårskonserter bør inneholde visse tradisjonelle elementer, og det er en tradisjon Slemmestad Ungdomskorps vet å ivareta.

DEL

Vi kommer ikke utenom Johann Strauss, verken den eldre eller yngre, og “Champagnegaloppen” til danske Lumbye bør også ha fast plass på repertoaret.
Lørdag 29. januar inviterte korpset til sin etter hvert tradisjonelle nyttårskonsert for fjerde år på rad.

Ingen synes å stusse over at det alltid skjer nærmere det kinesiske nyttår enn det norske. Så har de noe å glede seg til gjennom årets tilsynelatende lengste, mørkeste og kaldeste måned.

Habile gjester

Arrangørene har for vane å invitere syngende eller musiserende gjester til denne forestillingen, og i år har de invitert Stavern Agnes Musikkorps.

Det ble stiftet i 1945 etter en sammenslåing av Stavern Musikkorps og Agnes Musikkorps. Sistnevnte var en videreføring av Agnes Musikkforening, som var en del av de sosiale aktivitetene på fyrstikkfabrikken Agnes Fabrikker tidlig på 1900-tallet.

Gjestene har ansvaret for første halvdel av konserten, og starter med “Peter Gunn Theme”, skrevet av korpsets mangeårige dirigent Thor Petter Thomsen.
Etter å ha servert både Franz Lehár, Ted Huggens, John Brakstad og Benny Andersson er leder i Slemmestad Ungdomskorps, Tom Tollefsen, solist på trompet i Willi Löfflers “Big River”.

Første del avsluttes med Thomsens feiende og flotte “Jubilum”, skrevet til korpsets 65-årsjubileum i fjor.

Nyttår

Etter pausen er arrangørene selv på scenen, og starter friskt opp med “Festive Overture” av Shostakovich.

Etter et lite avbrekk med loddtrekning, der sjal, gavekort, fruktkurv og andre premier deles ut til fornøyde vinnere, fortsetter de med den svært spenstige “Champagnegaloppen”. Den ble skrevet av Hans Christian Lumbye til Tivolis toårsdag i 1845.

Det er herfra og ut den virkelige wienerfølelsen kommer for fullt, og da de spiller “An der schönen blauen Donau” av Strauss d.y., belønnes de med taktfaste klapp fra publikum.

Samspill

Programmets to siste stykker spilles av begge korpsene sammen. Den normalt romslige scenen i Sekkefabrikkene blir i minste laget. Det blir trangt om plassen og dårlig med armslag, men det går på ingen måte ut over framførelsen.

De spiller “Curtain up!” av Alfred Reed og “Highland Cathedral” av Thomsen, og da applausen for en vel gjennomført forestilling legger seg, venter publikum på ekstranummeret de vet vil komme; det som aldri står på programmet.

Og de blir ikke skuffet. Årets nyttårskonsert avsluttes som alle ekte nyttårskonserter, med “Radetzkymarsj” av Johann Strauss d.e..

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken