Gå til sidens hovedinnhold

Det skal asfalters 650 kilometer riksvei i år, men bare 1,6 lokalt

Artikkelen er over 1 år gammel

I løpet av sesongen blir 650 km riksvei i Norge asfaltert, skriver Statens vegvesen, men veiene i tidligere Røyken, Hurum og Asker står ikke i planen. 

Statens vegvesen inngår i disse dager 31 kontrakter til en samlet verdi av 750 millioner kroner for årets asfaltslegging på i overkant av 650 km riksvei, skriver veivesenet i en pressemelding.

Fylke- og riksveier her lokalt står ikke i den foreløpige planen for asfaltering med unntak av strekningen fra Amtmannsvingen til Gullaug i Lier. Her skal det asfaltere 1 640 meter med vei.

Dette inkluderer 100 millioner kroner i ekstra tildeling som kom i korona-tiltakspakken rett før påske. I gjennomsnitt var det 2,8 tilbydere til hver kontrakt.

Les også: Det blir digital 17. mai på Midtbygda i år: – Vi kunne jo ikke bare avlyse feiringen

Så snart telen er ute av bakken, skal asfaltarbeiderne ut på veien. I starten av mai legges den første asfalten på norske riksveier. Vegvesenets entreprenører kommer til å legge over 500 000 tonn asfalt på riksveiene i løpet av sesongen.

– Arbeidet består for det meste av reasfaltering av lengre strekninger. Enkelte steder omfatter kontraktene forsterkning av fundamentet før nytt dekke legges. Andre steder gjøres mindre omfattende arbeid over kortere strekninger, sier Thor Asbjørn Lunaas ved divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen i pressemeldingen.

Fullstendig oversikt over strekningene som skal asfalteres på riksveiene i år (kart)

Miljøsertifikat for asfalt og CO-vekting

I kontraktene stilles det krav om internasjonalt miljøsertifikat for de mest brukte massetypene, såkalt EPD (Environmental Product Declaration). Dette viser blant annet hvor mye CO₂ som slippes ut for hvert tonn asfalt. I enkelte av årets kontrakter ble CO₂-utslipp og spesifiserte tilleggsytelser benyttet til å justere konkurransesummen ved tildeling av kontraktene.

Årlige dekketilstandsmålinger gir god oversikt over tilstanden

Hvert år måler vi i Statens vegvesen dekketilstanden på alle riksveiene. Vi gjør dette ved hjelp av en laserskanner som er montert på en bil. Vi får ut nøyaktige data på spor og jevnhet i asfaltdekket, og ser hvordan tilstanden utvikler seg.

– Vi har foretatt årlige målinger helt siden 1990. Vi har derfor svært god oversikt over dekketilstanden på veinettet. Målingene inngår i grunnlaget for prioriteringene våre, dvs. hvilke veier som får asfalt i år og de neste årene, sier Lunaas.

Les også: Syklist telte 31 trailere på én time: – Uheldig å plassere massedeponi som nabo til en barneskole

Asfaltering mellom mai og september

Asfaltsesongen varierer ut fra lokale forhold, men starter mange steder i mai og går ut september. Når asfaltsesongen starter, ber vi trafikantene ta hensyn til asfaltarbeiderne og trafikkdirigentene langs veien. Hvert år oppstår det trafikkfarlige situasjoner som følge av at utålmodige bilister foretar farlige forbikjøringer og kjører aggressivt i anleggsområdet.

– Vis hensyn til de som jobber på veien. De er der for oss alle, sier Lunaas.

Kommentarer til denne saken