Gå til sidens hovedinnhold

- Det å sanke, så, høste og lage mat er nesten blitt utradert som felles aktivitet, både hjemme og i barnehager og skole

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tilbake til naturen - en hyllest til skolehager.

Ønsket om nærmere kontakt med natur og prosesser i naturen står sterkt i manges bevissthet. Imidlertid kan det synes som om vi heller fjerner oss fra naturen, både i bevissthet og i hverdagsliv. De aller fleste i dag har mindre forståelse for prosesser og sammenhenger i naturen enn vi hadde for 100 år siden. Færre jobber i yrker hvor de har nær kontakt med naturens prosesser. Færre jobber med produksjon hvor forståelse av prosesser knyttet til jordsmonn eller dyr er en forutsetning.

Barn kan vokse opp i dag uten noen gang å ha vært i kontakt med matvareproduksjon på annen måte enn gjennom matvarene foreldrene kjøper i butikken. Fisken er ferdig prosessert og frosset i blokker eller som fiskepinner. Kyllingene kommer som ferdige fileter eller som kyllingvinger og storfekjøtt kommer ferdig oppmalt. Grønnsakene er vasket, renskåret og pakket i plast. Eller kuttet opp og frosset. Eggene kommer vasker og pent pakket i kartonger.

Det å sanke, så, høste og lage mat er nesten blitt utradert fra våre liv og som felles aktivitet, både hjemme og i barnehager og skole. Grunnskolen i Norge har i tillegg sakte men sikkert beveget seg mot en skole med mindre og mindre mestring for teorisvake elever. Kravene til teoretisk kunnskap har blitt mer og mer dominerende i undervisningen.

Asker kommune har forpliktet seg til og knyttet til seg FN´s bærekraftsmål. En av forutsetningene for en bærekraftig utvikling er helt klart respekt for naturen. Og respekt for natur forutsetter kunnskap/kompetanse om natur.

I denne konteksten mener vi i MDG at skolehager vil være et praktisk, lystbetont, effektivt og på de fleste områder et utbytterikt verktøy for undervisningen i skolen.

Skolehager kan knyttes til de fleste fagene i skolen, både på barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Tverrfaglige læringsopplegg vil i tillegg til å gi elevene en dypere forståelse av naturens økologi og prosesser, og en praktisk forståelse av læringstemaer, også kunne bidra til en arena der teorisvake elever får oppleve mestring og teoristerke elever avkobling og nye utfordringer.

Det mest praktiske er å etablere flere sentrale skolehager hvor skolens elever kommer tilreisende fra hjemskolene sine og steller sine egne deler av skolehagen. Med eierskap til «sine» planter kan elevene følge plantene fra såing av frø til høsting av ferdig mat. Og aller helst bør det være tilknyttet en liten hønseflokk til skolehagen.

Erfaringen som er gjort ved Stordammen skole er at den ideelle aldersgruppen for undervisning ute med jord og planter er 5.trinns elever. Også yngre og eldre elever vil ha stort utbytte av denne type undervisning, men det er for 5.trinns elever det har vært lettest å skape begeistring og nysgjerrighet.

MDG har flere ganger fremmet forslag om etablering av skolehager i kommunestyret . Sist som innspill til årets budsjett. De «regjerende» partiene i Asker viser interesse, men mangler handlekraft. Vi i MDG vil fortsette å arbeide for etablering av skolehager lokalt og nasjonalt og vi mener at det med enkle grep kunne vært en realitet for alle skoler i Asker allerede i 2021!

Kommentarer til denne saken