Regjeringens bompengeavtale er kaotisk og uansvarlig

Av
DEL

DEBATT - VALG 2019:Helgens utspill fra regjeringspartiene er vanskelig å bli klok på. Hvordan kan denne bompengeavtalen både være en gavepakke for bilistene slik FrP hevder, og samtidig en gavepakke for kollektivtrafikken og klimaet slik Venstre sier?

Venstre har så i etterkant av avtalen snakket om å doble rushtidsavgiften i Oslo, som FrPs Jon Georg Dale avfeier som “en fryktelig dårlig idé”, mens Høyre gjentar seg selv om bompengepauser etter klokken fem. Er de egentlig blitt enige om noe som helst, disse regjeringspartiene?

Kortsiktig politisk hestehandel

Det hele ser ut som en kortsiktig politisk hestehandel. Det kastes penger ut av vinduet for å prøve å blidgjøre velgerne i begge fløyene av regjeringen. Avtalen innebærer nemlig mindre bompengesatser, noe som vil øke trafikken inn til byene, og samtidig mer penger til kollektivtrafikk.

Men det hjelper ikke å styrke kollektivtilbudet når det samtidig blir flere biler, bussene blir sittende fast i kø og forurensningen øker. Verken for bilistene, kollektivpassasjerene eller klimaet.

Når avtalen i tillegg krever at kommunene som godtar den skal sørge for at det blir nullvekst i personbiltrafikken, da er selvmotsigelsen total.

Det er tross alt lokalvalg

Bompengekrangelen og regjeringspolitikerne som krangler har totalt overskygget de viktige lokale debattene som trengs for å ta Røyken, Hurum og Asker inn i fremtiden.

Det er tross alt lokalvalg. Vi her i Nye Asket blir sittende å lure på hva dette vil bety for vår kollektivtransport og våre vegprosjekter. Det gjør nok lokallagene til regjeringspartiene også.

MDG sier ja til høyere bompenger for å redusere trafikken i byene, men nei til bompengefinansierte veiprosjekter som bl.a ny E18 som vil øke kapasitet.

86% av personbiltrafikken på E18 i Asker er lokaltrafikk med stort potensiale for kollektive løsninger. Kun 14% er gjennomgangstrafikk. Potensialet av digital trafikkstyring for Slemmestadveien, Røykenveien og E18 er ikke undersøkt en gang.

Kollektivreisen må bli konkurransedyktig

Vi vet at det er nok plass for bussen, nærings- og stamveitrafikk på dagens veinett om vi får noen flere til å droppe bilen i rushtiden, særlig nær knutepunktene. For å få det til må kollektivreisen faktisk bli konkurransedyktig i forhold til bilen.

MDG støtter oppgradering av E18 og lokk/tunnel forbi Asker til det beste for folk og god sentrumsutvikling. Men hvis vi faktisk prioriterer kollektivsatsingen, ny teknologi, trafikksikkerhet, trygge lokalveier og gang- og sykkelstier, vil vi få umiddelbare resultater og bussen kommer frem i tide.

Det er det eneste ansvarlige valget for en fremtid der det trengs enorme utslippskutt, og økt beredskap i møte med ekstremvær.

Mer buss og båt i søndre Asker

Et grønnere, rausere og varmere Asker

E 18 og trygge lokalveier 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags