Bompenger er en god idé – sier Høyre

Dårlig løsning: Frp mener bruk av bompenger for å begrense folks bilbruk er en særs dårlig løsning.illustrasjonsfoto

Dårlig løsning: Frp mener bruk av bompenger for å begrense folks bilbruk er en særs dårlig løsning.illustrasjonsfoto

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerFormannskapet i Hurum har nettopp gitt sine innspill til transportutredningen for Asker, Røyken og Hurum. Dette var ikke lystig lesing for alle dem som ønsker bedre offentlig kommunikasjon. Det var det heller ikke for alle dem som til daglig er helt avhengig av å bruke egen bil til og fra jobb.

Høyres forslag vil gjøre ventetiden mye dyrere

Ettersom kundegrunnlaget er så lite, er det vanskelig å få vesentlig bedre kollektivløsninger. Alternativet med båt blir dyrt og komplisert, den nye Røykenveien som vi drømte om, ligger nå an til bare å bli et mareritt. Så i mellomtiden synes Høyre det er ok at ventetiden gjøres dyrere og vanskeligere for alle som bruker sin private bil!

Riktig nok sto formannskapet samlet om å legge press på bedre kollektive løsninger. Men, der hvor FrP sammen med KrF og SP syntes det er en dårlig idé å legge hindringer for bruk av privatbil, står Høyre og AP sammen og får flertall for veiprising og bommer!

I høringen står det derfor at Hurum kommune skal støtte at det gjennomføres restriktive tiltak for å gjennomføre og oppnå en effektiv utnyttelse av eksisterende infrastruktur.

Les også: Nye Oslofjordtunnelen blir tidligst ferdig sommeren 2024

Det er Asplan Viak som i konseptstudiet for veisystemet i Spikkestadkorridoren har analysert trafikale virkninger av bomsnitt på Røyken og Slemmestadveien nord for kryssene ved Blakstadmarka. Det skal koste kr. 20, i begge retninger. I tillegg, kommer rushtidsbommer for å redusere gjennomkjøring på viktige traseer for buss.

Frp gjør alt vi kan for kjempe i mot

FrP mener å bruke bompenger for begrense folks bilbruk og frihet er en særlig dårlig løsning, og FrP vil gjøre hva de kan for kjempe mot slike tiltak. La oss se på et lite regnestykke: Hvis det bare blir med kr. 20, pr. passering, vil det for en som bor i søndre delen av Asker, Røyken eller Hurum, som daglig pendler, koste kr 10.000. i ekstra bilutgifter!

Folk velger ikke å bruke egen bil til jobb fordi de synes det så gøy å stå i kø og i tillegg betale ekstra. De er nødt. Fordi alternativene ikke er bedre enn de er. Skal vi fortsette og bli boende på Hurum og utvikle denne delen av den nye kommunen, må vi akseptere behovet for individuell transport. Ja, det er riktig, vi mener bruk av våre private biler!

Les også: Trafikkveksten i Oslofjordtunnelen uteblir

En ting er at vi skal arbeide for at veksten i jobbreiser i hovedsak skal gå med offentlig transport, men vi har allerede i dag et trafikalt problem. Både på Røykenveien og Slemmestadveien. Løsningen på problemet, mener FrP, er ikke veiprising. Veien å gå er å bygge større kapasitet, og samtidig øke og forbedre offentlig kommunikasjon.

Les også: Samferdselsdepartementet: – Vi ser kun på nytt tunnelløp

FrP vil arbeide for å gjøre alternativene bedre, og vi gir aldri opp kampen om en ny Røykenvei eller kapasitetsøkning på Spikkestadkorridoren. FrP vil også ha bedre offentlig kommunikasjon og bruk av båt. Men FrP støtter ikke AP/Høyre som mener det er en god idé å innføre veiprising og bomring i nye Asker kommune.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags