Evighetsprosjektet rv 23

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

DEBATT:Staten, ved Samferdselsdepartementet, kommer ikke til å gå for Lier-politikernes flertallsbeslutning om å bygge tunnel direkte fra Dagslett til Viker. Til det er forslaget for lite framtidsrettet og for lite fleksibelt. Og det blir dyrt.

Les også: Må vente ti nye år på ny riksvei 23

Liers forslag blir dyrt

Dersom kostnadene på 3,4 milliarder kroner for dagens alternativ fra Dagslett til Linnes er riktig (noe det helt sikkert ikke er) vil Lier-politikernes forslag koste i størrelsesorden 7 til 10 milliarder kroner i dagens verdi.

Kost/nytteverdien vil bli sterkt redusert, spesielt fordi alle brukere som skal i retning til og fra Drammen, eller er engstelig for å kjøre i lange tunneler, vil velge dagens trase gjennom Engersand i stedet.

Les også: Fremtidens samferdselssatsing i Buskerud

Så hva kommer Samferdselsdepartementet å gjøre? Flertallsforslaget vil ganske sikkert bli lagt til side til fordel for Dagslett/Linnes-alternativet - samtidig som det åpnes for framtidig trasevalg i retning Viker (inne i tunnelen).

Videre vil departementet stille et kjempestort spørsmålstegn ved kostnadsoverslagene. Det er ganske forstemmende å lese på Statens Veivesens nettsider at etaten søker å redusere kostnadene i prosjektet bl.a. ved å gå for ”sprøytebetong” i tunnelen i stedet for ”ferdige betonghvelv”. Dessuten vurderes det å gå for "reversible skilt” i stedet for tradisjonelle skilt.

Les også: Morsomt av Statens vegvesen

Gjennomføringsmodellen bestemmer kostnadsnivå

Med en slik tilnærming til kostnadsoptimalisering, er det åpenbart at Statens Vegvesen strever med å skjønne hvor kostnadsdriverne i slike prosjekter ligger gjemt.

I fasen prosjektet nå befinner seg, med arbeidsomfanget definert, er det først og fremst gjennomføringsmodellene som bestemmer kostnadsnivået, ikke bagateller som sprøytebetong og reversible skilt!

Les også: Fire felt fra Verpen til Dagslet fullt mulig

Det er å håpe at departementet tar en rask beslutning slik at arbeidet med traseen Dagslett/Linnes kan ta til umiddelbart. Statens Veivesen bør utarbeide et helt nytt budsjett, men basert på historiske tall og statistikk, ikke anbudsinnhenting.

Ikke mer sløsing med skattepengene (Over 370 millioner er allerede brukt) og la oss slippe å vente ytterligere ti - femten år på nye grunnundersøkelser, nye trasevurderinger og ny prosjektering. Tretti års venting på en 3,5 km veistubb er lenge nok.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags