Er det noen som sliter med lønnsomhet i firmaet sitt, så lær av Posten. Her er det penger å hente

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

DEBATT:Posten setter nye rekorder:

En underfrankering på kr 1 – en krone – kommer tilbake som en bumerang med kr 66,- i straffeporto.

Lær av Posten

Er det noen som sliter med lønnsomhet i firmaet sitt, så lær av Posten: Her er det penger å hente: 66 ganger beløpet i straffegebyr! Noen bedre? Og har noen hørt om en slik håndtering av kunder før?

Posten har nå nådd et så historisk lavmål på service og kundebehandling at høyere makter må stå bak, ellers hadde de ikke kunnet holde på som de gjør:

POSTEN SKAL VEKK! – Den lønner seg ikke! Hilsen Post- og teletilsynet.

Nei vel, i samme slengen kan man jo håndtere annen samfunnsmessig infrastruktur på liknende vis: Sykehus, skoler, aldersboliger, veier og politi lønner seg heller ikke – få dem vekk, legg dem ned! La stå det som det er penger i, nemlig strøm, vann og kloakk – alt annet er bare utgiftsposter.

Distribusjon tre dager i uka

Posten skal fra neste år kun distribueres tre dager i uka. Fra 2022 kun to. Bittesmå adresseendringer initiert av Postens selv blir brukt som påskudd til å sende post i retur – som så må sendes om igjen fra avsender, som altså må betale tre ganger for å få et brev eller en pakke fram til mottaker.

Et firma som ida Elisabeths kunstforlag, som i løpet av årene har brukt langt over to millioner kroner på postforsendelser, får et straffegebyr på 66,- kr for et brev hvor det mangler en krone.

Hvor mange personer er egentlig sysselsatt med dette? Hva er dette for slags arbeidsmarkedstiltak? Det er dessuten et nokså tvilsomt arbeidsmarkedstiltak, for flere ganger har jeg opplevd at et krav om straffeporto rett og slett er FEIL – de har ikke sjekket nøye nok hva de har sendt ut krav på, posten har bare slengt ut en strafferegning, og regner med at folk betaler. (Det gjør undertegnede ikke, og det har endt med kreditnotaer).

Betenkelig praksis

Jeg må si det er en betenkelig praksis. Posten kunne dessuten med fordel sysselsatt folk med å sjekke hvem de sender strafferegninger til – for å unngå å terge seriøse kunder med fillebeløp!

Jeg ringte Postens kundeservice i dag og spurte hvorfor de ikke kunne sjekke hva de egentlig driver med når de sender et krav på 66,- kroner når mankoen er kr 1,-. Dette står ikke i rimelig forhold til noe som helst, og kan ikke betraktes som annet enn ren idioti. Men nei: «Det hadde de ikke tid til!» Jaså ...

Alle som driver et firma vet at det er alfa og omega å ta vare på kundene og behandle dem ordentlig.

Så hvorfor skal vi finne oss i at Post- og teletilsynet bare bestemmer seg for å overkjøre kundene som en dampveivals – og dermed i rasende tempo bidrar til å nedlegge Posten som en viktig del av vår samfunnsmessige infrastruktur?

Det har jo blitt slik at man kvier seg for å bruke posten, for det sitter jo noen med argusøyne som har som eneste oppgave å sørge for at dette kan bli riktig, riktig dyrt ...

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags