Arbeiderpartiets tomme løfter

Bildetekst

Bildetekst

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Da regjeringens Nasjonale transportplan ble lagt frem tidligere denne våren, haglet kritikken fra Martin Kolberg og Arbeiderpartiet om manglende samferdselssatsing i Buskerud. Når Arbeiderpartiet nå har lagt frem sin egen transportplan, er det klart at det eneste Kolberg serverer er tomme løfter.

Ringeriksbanen

I media raste nemlig Kolberg over at byggingen av Ringeriksbanen ble utsatt fra 2019 til 2021. Han lovet på vegne av Arbeiderpartiet byggestart i 2019. Jeg vet ikke hvordan Kolberg tenker, men jeg mener det er langt mellom byggestart i 2019 og «understreke viktigheten av planlegging», som er det Arbeiderpartiet faktisk har lagt inn i sin egen transportplan når det gjelder Ringeriksbanen. Kolberg må nok bittert innse at han solgte skinnet før bjørnen var skutt.

De tomme løftene stopper imidlertid ikke der. For Arbeiderpartiet tar nemlig til orde for å bygge ut alle fire InterCity-strekningene i sin transportplan. Kostnaden på denne utbyggingen er estimert til 30 milliarder kroner. Likevel har Arbeiderpartiet bare satt av tre milliarder kroner til dette.

Det får meg nesten til å lure på om det har falt ut en null i deres regnestykke. Det som i alle fall er sikkert, er at Arbeiderpartiets løfter ikke holder vann.

Urealistisk transportplan

Da dagens regjering tiltrådte, sa daværende Ap-nestleder Helga Pedersen at «det er viktig at alle bidrar til å sverte den nye regjeringen». Det har de sannelig holdt på med siden. Og når man bruker tiden på det, slipper man jo å fortelle om sin egen politikk – som på samferdselsområdet ikke står til troende.

Arbeiderpartiets transportplan er faktisk fullstendig urealistisk. De bruker de samme pengene flere ganger og underfinansierer en rekke prosjekter. På toppen av det hele vil de pålegge bilistene å betale ytterligere seks milliarder kroner i bompenger.

Les også: Problematikken angående kryssing av Oslofjorden

Takket være godt samarbeid mellom Frp, Høyre, Venstre og KrF vedtar Stortinget neste mandag formuleringer om ny riksvei 35 mellom Hokksund og Åmot, om to tog i timen til Hokksund, om Veipakke Hallingdal, om Ringeriksbanen og ny E16, om nytt tunnelløp i Oslofjordforbindelsen, om riksvei 23 og flere ting til i fylket vårt.

Les også: Jeg har ingenting å beklage, Håvardsrud

Dagens regjering bygger landet. Det bør den få fortsette med etter valget i september.

Morten Wold, Stortingsrepresentant, Frp

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags