Styrelederen i Vollen vel har en våt drøm

DRØM: Styreleder Knut Førsund i Vollen vel skriver at han har en drøm om at de to dieseldrevne båtene «Baronen» og «Baronessen» snart blir avløst av utslippsfrie båter.

DRØM: Styreleder Knut Førsund i Vollen vel skriver at han har en drøm om at de to dieseldrevne båtene «Baronen» og «Baronessen» snart blir avløst av utslippsfrie båter.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MENINGER:Jeg har en drøm. Om hurtigbåtene i Oslofjorden. Drømmen er at de to dieseldrevne båtene «Baronen» og «Baronessen» snart blir avløst av utslippsfrie båter. De to ble bygd i 2009, tar henholdsvis 250 og 180 passasjerer og er altså straks 10 år gamle. Ingen alder for passasjerbåter, kanskje - men dagens krav til miljøet gjør at tiden likevel er moden...

Dieseldriften gjør at de to båtene forurenser tilsvarende mer enn 50 busser! Så selv om el-drevne hurtigbåter vil bety kraftige investeringer (sånn 40-50 millioner pr båt, inklusiv omkostninger på land), så spares miljøet. Og driften blir betydelig billigere fordi elektrisitet er billigere enn diesel og fordi energiutnyttelsen er mye bedre for el-ferger enn dieseldrevne ferger. Batteriene som i dag finnes - og som blir bedre for hvert år som går - kan ventes å kunne brukes i 10 år. Det er betydelig lenger enn levetiden for dieselmotorer i hurtiggående båter. Med moderne batteriteknologi og riktig båtkonstruksjon vil driftskostnadene bli betydelig lavere med batteridrift enn med diesel.

En av utfordringene er at batteridrevne hurtigbåter er kraftkrevende, og for at de skal kunne kjøre fort (40-50 km/t), kan de ikke være like store som «Baronen» og «Baronessen». Det betyr at hvis de skal håndtere de nåværende passasjertallene fra Slemmestad til Aker Brygge, og helst litt til, så må det flere enn to båter til. Med fire båter kan det kjøres halvtimes pendlerruter - og tenk da så mye mer fleksibelt det vil være for de som skal til og fra jobben enn slik det er med timesruter i dag.

Tenk deg fire stillegående, miljøvennlige hurtigbåter som blir tilgjengelige utenom pendlertidene: I helger og ferier, for turister og andre. Ut i naturen, frisk sjøluft - flott!

Næringslivet vil vel sikkert også sette pris på en slik løsning, og vil sikkert kunne finne på smarte løsninger for å utnytte disse båtene. Vollen til Nesodden, Sætre til Drøbak, Lysaker til Oscarsborg, Slemmestad til Håøya, osv, osv - et utall av kombinasjoner og muligheter. Norge ligger i verdensklasse når det gjelder å utvikle ny teknologi innen for dette feltet, men ligger merkelig nok langt etter når det gjelder å ta den i bruk. Nå er det på tide å gjøre noe med det. Det er vilje hos politikerne i Asker, Røyken og Hurum, de har nylig bevilget 65 millioner til et pilotprosjekt. Leder for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Solveig Schytz, skriver at «elektriske hurtigbåter skal komme så fort som mulig», og det er politisk flertall i Akershus fylke.

Nesodden-båtene bygges om til el-drift neste år og Oslos politikere har egentlig vedtatt at all kollektivtrafikk skal være fossilfri innen 2020 (!), så det begynner å haste… Det er Ruter som håndterer kollektivtrafikken, og de har gitt konsesjon til gigantselskapet Norled - som altså eier båtene. Det kan se ut som om både Ruter og Norled holder igjen overgang til elektriske hurtigbåter, fordi to tidligere rapporter fraråder det. Men stadig bedre batterier, og ny skrogkonstruksjon som gir bedre energiutnyttelse, gjør at tiden nå er inne!

Det finnes ikke et lager å kunne kjøpe ferdigproduserte el-ferjer fra i dag. De må produseres på bestilling, og utvalget er nokså begrenset. Leveringstiden er gjerne et år eller mer. Men nå kjære politikere, eiere og driftere: Nå behøves det ikke flere utredninger, nå er det bare å bestille!

Fire stykk elektriske Vollenbåter, takk. Da oppfylles min våte drøm for Oslofjorden!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags