Gå til sidens hovedinnhold

Bilister vil ha fartsmåling gjennom hele tunnelen - nå har veivesenet svart

Artikkelen er over 2 år gammel

På tross av det gjennomføres strekningsmåling av fart i begge nedoverbakkene i Oslofjordtunnelen, var det likevel svært mange som fikk både bøter og førerkortet inndratt i tunnelen i fjor. Nå roper flere bilister etter fartsmåling gjennom hele tunnelen, men Statens vegvesen sier nei.

For abonnenter

I 2011 mistet så mange som 100 bilførere førerkortet fordi de hadde kjørt for fort i Oslofjordtunnelen, men dette var før det ble innført fartsmåling i begge nedoverbakkene, såkalt streknings-ATK.

I 2017 var tallet på antall bilister som mistet førerkortet nede i ni bilister, det samme som i 2016. Men 477 bilister fikk bot hjem i posten og de to fotboksene samlet til sammen inn 1,4 millioner kroner i bøter i fjor.

Les også

Sorknes (H): – Jeg blir ikke betrygget av fine videosnutter og forsikring om at dere tar sikkerhet på alvor

 

Fosser forbi

RHA skrev på samme tid i fjor om at både bilister og politiet ønsker å ha fartsmåling gjennom hele tunnelen, for med svært få forbikjøringsmuligheter på E134 mellom Frogn og Lier, er det mange som drar på i oppoverbakkene.

Tidligere trafikkoordinator i Øst politidistrikt, Terje Tutturen, uttalte i fjor at de ønsket å gå i dialog med veivesenet. I januar har også to personer henvendt seg til Statens vegvesen for å høre om de vil innføre strengere fartskontroll.

- Vi benytter Oslofjordtunnelen siden vi ferierer mye på Hurumlandet. Vi opplever hver gang at de aller fleste bilene, også tunge kjøretøy, øker farten betraktelig etter passering av fotoboksene i bunnen av tunnelen, skriver en.

- Jeg kjører i 70 km/t og har biler nært oppgå støtfangeren bak der det bare er ett felt. Der det blir to felt, fosser bilene forbi i en vanvittig fart. Kan dere ikke sette i gang noen tiltak her, spør en annen.

Røed (Frp): - Vi jobber fortsatt for en bro over Oslofjorden 

Politiets jobb

Statens vegvesen skriver tilbake at streknings-ATK ble innført for å ta de tunge kjøretøyene. Begrunnelsen er at de bidrar mest til å heve risikonivået i Oslofjordtunnelen.

- For de tunge kjøretøyene så er oppoverbakkene fra bunnen i tunnelen så bratt, at de uansett har en fart som er vesentlig under fartsgrensen. Dermed så vil en strekningsmåling gjennom hele tunnelen ikke påvirke dem, da de kunne kjøre fort nedover og være sikre på at de var innenfor gjennomsnittsfarten når de kommer til tunnelmunningen på den andre siden, skriver veivesenet tilbake.

I brevet avslutter de med at de vil fortsette med fartskontroll bare i nedoverbakkene.

Veivesenet understreker at fartsgrensen på 70 kilometer gjelder gjennom hele tunnelen, men at det blir opp til politiet å gjennomføre fartskontroller i resten av tunnelen.

Kommentarer til denne saken