FULL RULLE:

FULL RULLE: Biltrafikken er tilbake til de høye tallene før brannen i fjor sommer. Men fortsatt henger mye gjeld igjen, og tunnelen blir neppe nedbetalt før om over ett år. (Arkivfoto: Edgar Dehli.)

Kraftig økning i Oslofjordtunnelen

Trafikken fortsetter å øke i Oslofjordtunnelen, etter at de siste restriksjonene ble opphevet i juni.

Det siste året har vært en utfordring for tungtransportørene som har tapt store penger på forbud mot å kjøre i Oslofjordtunnelen. Men også bompengeselskapet Oslofjordtunnelen AS, har tapt store beløp på Statens vegvesens restriksjoner.

Følg Røyken og Hurums Avis på Facebook.

– Urolig periode

I desember i fjor uttalte daglig leder Sigmund Aasly, at selskapet tapte 2,3 millioner kroner i måneden tunnelen var stengt for tungtrafikk.

– Vi har hatt en urolig periode etter brannen, på grunn av begrensninger som Statens vegvesen innførte etter brannen i fjor sommer. Den var stengt i en to ukers periode, og de store lastebilene ble holdt utenfor. Det har tatt tid før de fikk lettet på restriksjonene, og det har gitt et dårlig inntektsgrunnlag i år, sier Aasly.

Facebook-knapp kommer her

Dyr tunnelbrann

Han har ikke noe konkret beløp på hvor mye de har tapt, men gjelden var beregnet å være nedbetalt en gang på nyåret. Per 30. juni gjenstår en gjeld på 114 millioner kroner, og Aasly tror ikke gjelden er betalt ned før en gang i slutten av 2013.

– Det ble en dyr hendelse, og vi hadde et budsjett på 131 millioner i kroner i år som vi ikke vil klare å nå, sier daglig leder.

Tall fra bomselskapet viser at trafikken har økt med rundt 1 000 biler, og ligger nå stabilt på over 8 500 biler i døgnet- noe som tilsvarer tallene like før storbrannen Sankthans aften i fjor.

– Vi merker det på trafikken at restriksjonene er borte. Vi håper at det stabiliserer seg og at de tikke kommer hendelser som gjør at vi taper trafikk, uttaler Aasly.

Fra manuell til automat

Gjelden på 131 millioner kroner en ting, men i tillegg kommer eventuelle kostnader i forbindelse med nedrigging av bomstasjonen på Måna i Frogn. Men hvis det går som Statens vegvesen ønsker, så blir bomstasjonen stående.

– Dette er noe som må bli opp til politikerne å bestemme. Men dersom bommen skal stå, så vil den manuelle stasjonen bli lagt ned og byttet ut med automatisk passering. De ansatte er klar over at de ikke lenger har noen jobb på Måna når gjelden er ferdig nedbetalt, sier Aasly.

Han tror dette vil gi noe reduserte utgifter, men sier samtidig at det vil gå kostnader til å administrere systemet dersom det blir helautomatisk.

Facebook-knapp kommer her

 

Kommentarer på rha.no

Her kan du fritt komme med dine synspunkter, men det må skje under fullt navn. Da blir det mer interessant for andre som følger debatten eller deltar i den. Vi krever også en respektfull og saklig tone. Trakassering, hatske meldinger, trusler eller reklame blir ikke akseptert på rha.no. Falske profiler vil bli utestengt.

På forsiden nå